Nvidia neyle yaşar?

Yıl bienal yılı olunda insan konuya gönderme yapmadan duramıyor. Aslında önceki yazımda bu konuya da değinecektim ama, lafı fazla uzatıp sizi sıkmamak için daha fazla yazmaktan kaçındım. Konumuz yine ana işi grafik yongası tasarlamak olan Nvidia. Yahu sen de taktın Nvidia’ya, demeyin; zira bu defa Nvidia’nın iyi yaptığı işlerden biraz bahsedeceğim. Gerçi bunların ne kadar işe yaradığı veya ne kadar iyi konumlandırıldığını görmek ve rakibe karşı ne getirileri olduğunu anlamak, önceki yazıda çizilen kara tabloyu fazlasıyla dağıtabilir ve sizi Nvidia tarafına yatırım yapmak konusunda dürtebilir.

nvidia_geforcewithcuda_logo

Nvidia’nın şu sıralarda birini iyi yaptığı diğerini de iyi sattığı iki işi var. Bunlardan birisi CUDA diğeri ise PhysX. Özetle, CUDA, Nvidia’ya özel bir yazılım geliştirme arabirimiyle (API) kullanılan genel amaçlı grafik işlem birimi (GPGPU, general purpose GPU) uygulaması ve kendisine destek veren yazılımlarda işlem yükünü işlemciden alarak ekran kartı üzerinden çalıştırıyor. PhysX ise kerameti kendinden menkul bir fizik motoru uzantısı. Hangisi hakkında daha olumlu düşündüğümü anlamışsınızdır.

CUDA ve Tesla

Nvidia’nın CUDA sistemi neredeyse mükemmel çalışıyor. Her seviye ekran kartının kullanabildiği CUDA sistemi, ekran kartındaki akış işlemcilerini (stream processor) başka işler için de kullanıyor. Rakibi olan ATI Stream‘e göre en büyük üstünlüğü ise şüphesiz yaygınlığı. Şöyle ki, ATI Stream teknolojisinden genellikle bir serideki üst modeller faydalanabiliyor. CUDA ise neredeyse her üründe kullanıma hazır. Kendimden biliyorum; Acer Timeline 3810T kullanıcısıyım ve bu alette Avivo Video Encoder‘la ATI Stream özelliğini kullanamıyorum. Halbuki bağımsız bir ekran kartı olan ATI Mobility Radeon HD 4330 kullanıyorum.

Forza Tesla!

Elbette endüstrideki desteği iyice kuvvetlenen Nvidia, CUDA’yı daha işlevsel biçimlere sokmak konusunda gecikmedi. Ünlü mucit ve teknolojinin bugüne gelebilmesindeki en önemli insanlardan olan Nikola Tesla‘nın ismini verdiği Tesla kişisel üstün bilgisayarlar da CUDA’nın nimetlerinden sonuna kadar faydalanıyor.

nvidia_tesla_kart

Tesla sistemlerinde kullanılan bir kart

Teknik olarak Tesla sistemi, görüntü çıkışı olmayan ekran kartlarına matematik işlemleri yaptırıyor ve koşut veri işleme mantığını sonuna kadar kullanıyor. Aldığı destek derken, sadece son kullanıcıya hitap eden video dönüştürücülerden bahsetmiyoruz. Örneğin Maya gibi uzmanlarına yönelik bir üç boyutlu tasarım yazılımı için bile hızlandırıcılar var. Tabii sadece CUDA olarak değil, Tesla kutularını da hemen bu yazılımlar için üretilmiş eklentilerle veya yazılımların özel sürümleriyle kullanmanız mümkün. Sonuç: İşlemcileri ezen bir iş gücü artışı, hem de aynı gücü sağlayabilecek işlemcileri barındıran sistemlere kıyasla çok daha dar bir alanda…

Fiziksel üstünlük var mı?

Oyunlarda bulunan fizik motorları, Nvidia’nın satın aldığı Ageia‘nın PhysX‘inden de önce vardı. Özellikle, yine Intel’in aldığı ve çok geniş bir kullanıcı ve destekçi ağına sahip olan Havok‘la arasında görünüşte (gösterilende) çok fazla fark olan PhysX, uzunca süredir kendisine has bir kartla değil, Nvidia’nın bir sürücü eklentisi gibi, CUDA teknolojisinin bir uygulaması gibi çalışıyor. Havok‘tan daha fazla ne sağlıyor bilemiyoruz ama PhysX sistemini işlemci üzerinden çalıştırmaya çalışırsanız, sistem sürünmeye başlıyor. Belki de sorun Nvidia’nın PhysX sistemini sadece ekran kartında çalışacak şekilde iyileştirmesidir. Bunu elbette bilemiyoruz.

asus_physx_card

Eskiden PhysX için özel kartlar vardı, yaa.
Hem de ister PCI (
bunun gibi), ister PCI Express...

Elbette henüz kimse kalkıp “Havok neyinize yetmiyor” demedi veya diyemedi. Oyunlarda ayrı fizik motoru gereksinimini tartışmaya açacak derecede sadelikçiyim ama kullanana da neden kullanıyorsun arkadaşım, diyemem. Eğer PhysX sistemini kullanacaksanız, iyi bir ekran kartınız varsa yanına bir de 9500GT gibi bir kart alın ki performans kaybı yaşamayın. Unutmayın, öyle havadan bir performans kazanımınız yok. Ekran kartınızın bir kısmı kendisini PhysX işlemlerine veriyor.

Özetlemek gerekirse…

Nvidia’nın elinde bulunan CUDA’nın neden başarılı olduğunu anlattım. Nvidia şu an birçok noktada GPGPU uygulamasında yaygınlık anlamında önde. DirectX 11 ile yaygınlaşmasını umduğum OpenCL ve DirectX içindeki Compute Shader bu işlerin bir ortak paydada buluşması için önemli bir fırsat gibime geliyor. Zira, oyunların ek özelliklerini tek bir markaya kilitleyip işin içinden çıkabilirsiniz. Örneğin PhysX yerine Havok kullanılsa kimse ölmez. Ama yüksek performans gerektiren büyük uygulamalarda marka hakimiyeti kurulması, bir kısmı sevindirirken diğer kısmı feci şekilde üzecektir. Kimse de bunu göze almayacaktır. Alan alır tabii ama sol kulağı da feci çınlar.

Etiketleri: , , , , , , , , , , ,

“Nvidia neyle yaşar?” konusu için bir yorum var

  1. Anıl Çağlar SAKA demiş ki:

    Nvidia veya ATİ benim için fark ettmiyor donanıma önem veren bir kullanıcı değilim. 🙂 Oyun oynama gibi bir derdim yok pek fazla oyun sevmem ve oynamam..

Yorum Yapın